kevin-vd.reismee.nl

Athene

Hoi allemaal,

Hier het 1e reisverslag over m'n tijd in Athene. Veel leesplezier!

Ik ben 's ochtends 11uur lokale tijd (Griekenland is +1uur) aangekomen op het vliegveld van Athene, wat zo'n 5km buiten de stad ligt. M'n eerste indruk? Athene is groot! (zie de foto's). Ik ben dan als knul uit het dorp wellicht nog niet veel gewend, maar ik stond er wel even van te kijken vanuit het vliegtuigraampje. Na de landing ben ik op de metro gestapt richting het stadscentrum, naar halte " Monastiraki", waar vlakbij m'n hostel voor de komende dagen zou zijn. Ik heb voor een aantal dingetje / handigheidjes een google maps-kaartje uitgeprint. Het is zo gedetailleerd en er wordt (bij volledig inzoomen) zoveel weergegeven, een aanrader! Na het uitstappen moest ik me even orienteren (ik kan geen trema op de 'e' zetten). Ik werd al snel aangesproken door een Griekse dame die vroeg of ze kon helpen. Ik zei dat ik "Kevinos" heette, en daarna was ze zelfs bereid om me tot de voordeur van het hostel te brengen. Dat was niet waar, maar het hostel bleek erg dichtbij te zijn, dus ze wilde wel even meelopen.

Het viel me op dat ik het meteen erg aangenaam vond rondom Monastiraki.Er hangt een goede sfeer (zelfs eind maart dus al), het leeft, er is een leuk pleintje met allerlei marktjes en tentjes en vanuit de plek kan je eigenlijk alle kanten op. Achteraf bleek dit ook wel de mooiste plek binnen de stad te zijn -je zit daar echt in het hart van Athene.

Ik moet zeggen dat ik me, voor het vertrek, in Nederland al niet zo lekker begon te voelen, maar het was nog niet storend. Misschien was het doorde vlucht en de drukte in de stad, maar die avond al begon ik me serieus koortsig te voelen; zwaar hoofd, keelpijn etc. Ik ben ergens gaan eten en snel gaan slapen, want morgen: de Acropolis!

Na een redelijke nachtrust werd ik okay wakker, het kon er mee door. Het klinkt misschien gek, maar ik het nu al zoiets van "nou, ik zou morgen wel al richting Kreta willen". Je neemt kennelijk toch al zoveel op 1 dag (eigenlijk een halve dag), en ik hoef ook geen 5 dagen in 1 stad te zijn. Afijn, naar de Acropolis. Ik heb hier veruit de meeste foto's van gemaakt denk ik, en het is ook wel de moeite waard. Overal vanuit de stad kan je de Acropolis zien, en eenmaal daar aangekomen kan je de hele stad zien. In sommige richtingen zie je echt alleen maar stad bijna tot waar het oog reikt. Ik had me niet erg ingelezen, maar dat geeft niet, er valt daar genoeg te lezen. Het is gebouwd op een soort verhoging, en bevatte alle belangrijke gebouwen van de historische stad. Als je daar loopt kan je je niet voorstellen dat het meerdere malen door vijanden is overgenomen, je kan een aardige verdediging maken daar. Ik was op aanraden van de Lonely Planet (de reisgids onder reizigers) al vroeg die kant op gegaan, het was er nog lekker fris en rustig dus. Ik ben die dag verder nog wat praktische dingen gaan doen en weer vroeg gaan slapen en hopen op een goede nachtrust.

Maar.. het mocht niet zo zijn, sterker nog, ik heb weinig slechtere nachten gemaakt dan deze. Je slaapt daar met 3 andere personen op de kamer, met allemaal andere ritmes, het was er benauwd en vol met mosquito's, en als je dan kamergenootjes hoort binnenkomen en na 5 min. al in slaap hoort vallen, tjaa.. beter maar alles in 1 nacht dan. Maar goed, die ochtend had ik al vrij snel het idee om mijn bootreis naar Kreta te vervroegen, indien dat mogelijk zou zijn.. en dat was geen probleem, het loopt nog geen storm daar eind maart. Ik denk trouwens dat ik in alle gezondheid hetzelfde had besloten - 2-3 dagen is leuk. Ik ben die dag nog een route door de stad gelopen met wat hoogtepuntjes, daarna vervroegd uitgecheckt en richting de immens grote haven van Athene gegaan: Piraeus.

Daar is niks van gelogen. Moet zeggen dat ik nooit de haven van R' dam heb gezien, maar ik denk niet dat Piraeus daar voor onder doet. Er rijden pendelbussen tussen de 'gates' van de haven, maar ik kon niet uitvogelen welke bus ik moest hebben en waar op te stappen, dus ik raakte met m'n verzwakte lijf en volle uitrusting aan de loop. De vertrekgate van Kreta was aan de buitenkant gelegen, dus ik was even onderweg. Eenmaal aangekomen heb ik me ingecheckt bij een kiosk. Toen ik om me heen zat te kijken viel mij pas echt goed op dat er her en der groepjes met tentjes stonden; vluchtelingen. Kennelijk in de wacht om via de boot terug of naar een volgende bestemming te gaan. Piraeus is groot maar ook grauw en achterstallig. Samen met de vluchtelingen kampjes daar gaf het een rauw en grijs beeld. Ik voelde me ook niet op m'n gemak daar met al die spullen bij me. Ik ben na inchecken ook snel een restaurant in gegaan om m'n tijd tot vertrek uit te zitten.

Eenmaal opgestapt op de boot was een enorm contrast met even daarvoor. De boot was erg schoon & sjiek, en ik voelde me gelijk een stuk veiliger. Ik wist voor deze reis dat ik een aantal bootreizen zou maken, en dat ik op "het dek" van het schip zou slapen; een cabine is boven m'n budget. Dus ik was erg benieuwd.. in mijn voorstelling zag ik mezelf dan buiten onder de sterren liggen, of in een slechter geval, in de regen, maar natuurlijk slaap je gewoon binnen in de boot en is "het dek" gewoon de zit/lounge-ruimte van het schip. Tjaa, achteraf is het allemaal duidelijk natuurlijk.

Inmiddels zit al weer een paar dagen op een camping vlakbij de hoofstad van Kreta, Heraklion. Op de camping zag ik wat ik al een beetje verwacht had; de receptie en mini-markt zijn dicht, en afgezien van wat vaste staplekken is de camping leeg, lekker rustig. Ik ben herstellende, dus de volgende keer meer..


Next stop: Kreta!

Reacties

Reacties

Monique

Hoi Kevinos!
Prachtig om te lezen, het is net of ik met je meereis! Schitterende foto's, goede indruk zo van de Akropolis en mooie uitzichten. ik ben natuurlijk erg blij met je selfies! Nu lekker bijkomen en genieten van het mooie Kreta. Denk goed om jezelf!
Liefs, mams

De Stoopies

Hoi Kevinos

Dat geos ook. Al lekker ingeburgerd? Geniet op Kreta en ga je daar paaseieren zoeken.Gezellige paas. Groetjes vanuit het winderig Waarland

Chris

He lieve Kevin,
Leuk om te lezen en ik ben fan van je schrijfstijl! Als je later niet je handjes vies wil maken aan deze aardbol, dan kan je altijd nog erover schrijven ;)
Hopelijk gaat het goed met je en raak je steeds meer gewend aan alle nieuwe stimuli, zodat je lekker van alles kan gaan genieten.

skoeinkkkk,
Chris

Guus

Mooie foto's Kevin!
Genieten daar!

Eva

Hi Kevin!

Wat heb je al veel gezien in een korte tijd! Echt leuk om te lezen. En natuurlijk even wennen aan de hostels haha. Heel veel plezier op Kreta!

Ook groetjes van claes annette en deefkoe

pap

Ha die Kevin,
Man man, wat heb je er weer een geweldig verhaal van gemaakt. Zo levendig en leuk. Ik ben nu al stinkend jaloers op je vanwege de mooie en spannende ervaringen die je opdoet.
Fijn dat je goed hersteld bent en nu echt kunt genieten van al het moois wat je beleefd en tegenkomt. Enne.....de kleur van je gezicht geeft aan dat het met het weer op het ogenblik wel goed zit (of is het de inspanning ha ha)
Blijf lekker genieten en ervaren.........

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!