kevin-vd.reismee.nl

Pelion

Allright !

Hallo allemaal, eigenlijk had ik jullie dit verhaal vorige week al willen geven, mààr.. het noodlot sloeg toe, en door m'n eigen domme schuld viel, voor ik de kans kreeg om op "Enter" te drukken, de computer uit. Ik moest bijna lachen van waanzin toen m'n beeldscherm zwart werd, en ik voel nog steeds de frustratie opkomen als ik eraan denk:p - Tegen beter weten in ben ik die middag nog een 2e poging begonnen, maar het punt is, is dat de 1e versie er altijd zo uitrolt, en daarom altijd goed is.. het is daarna moeilijk om van je 1e versie af te wijken, maar nog moeilijker om diezelfde vibe in je 2e poging proberen te geven. Dus ik heb halverwege de 2e poging opgegeven, ik had er geen lol meer in.

En zodoende probeer ik het nu, een week later, nog eens.. voor jullie dus een vers verhaal, en voor mij een slap aftreksel van wat het was, maar maak je geen zorgen, ik heb weer een leuk Grieks avontuur voor je klaar staan!

Let's go.. !


Okay dan, zoals de titel het al aangeeft, het is in al die tijd alleen 'Pelion' geweest. Pelion was voor mij eigenlijk een bestemming om lekker te wandelen en niet te veel te beleven. Maar dat draaide anders uit; ik ben aan het werk geraakt en momenteel heel blij om eindelijk even lekker op een stoel te zitten, haha.

Maar daarover zo meer, eerst even over Pelion.. niet de meest bekende bestemming binnen Griekenland, maar zoals de cliché luidt: "niets is minder waar", en een mooie bestemming is wat het is! - Pelion is een schiereiland gelegen in centraal Griekenland, aan de oostkust. Het woord "schiereiland" is naar het Grieks vertaald "peninsula". Daarom zal je op het internet of in boeken vaak Pelion Peninsula tegenkomen, of "Pilio".. zoals de Grieken het zelf noemen. Pelion heeft een rijke mythologische achtergrond, daar het de woonplaats is van de centauren. De centaur is een mythologisch beest, half mens half paard.. en nu ik erover nadenk lijkt het me een leuk idee om eens wat mythologie in de soep te gooien. Griekenland is zichzelf niet zonder zijn mythologie, dus dat mag niet ontgaan in deze trip. Zie hier hoe dit markante karakter, de centaur, zijn oorsprong vond..

Het begon allemaal met Ixion, koning van een oude Griekse volksstam. Na een groot familiedrama (lang verhaal) kwam het erop neer dat Ixion een aantal serieuze daden begaan had. Zo serieus, dat zijn directe omgeving weigerde hem te reinigen van zijn zondes. Dit drijfde de man gek, en raakte zo in de put, dat op een bepaald punt Zeus, de oppergod, het met Ixion te doen kreeg, en hem daarop uitnodigde om te komen dineren op de Heilige Olympusberg, de woonplaats van de Goden. Tijdens het diner raakte Ixion geprikkeld door de schoonheid van Hera, de vrouw van Zeus. En in plaats van nederig te zijn om op de Heilige berg te mogen dineren, kreeg Ixion verlangens naar de vrouw van zijn gastheer. Zeus, de onverslaanbare, kreeg zijn intenties in de smiezen, en stoomde van ongeloof. Om zijn vermoedens te bevestigen vormde hij een wolk in de vorm van zijn vrouw, Hera, en plaatste dit naast de slapende Ixion. Bij het wakker worden keek Ixion om zich heen en zag daar een naakte Hera naast hem liggen, en daar hoefde hij niet langer bij na te denken.. Zeus was verafschuwd van dit verraad en van wat hij aanschouwde, en als reactie daarop trof hij Ixion met zijn bliksem, en plaatste hem aan een eeuwig draaiend zonnewiel, om daar in de eeuwigheid weg te rotten.

De wolk, gevormd door Zeus, werd later Nephele genoemd. En uit de koppeling tussen Ixion en Nephele werd Centaurus geboren. Centaurus was een misvormd kind, met een te veel voorovergebogen houding en kon geen vrede vinden onder de mensen. Alleen op het Peliongebergte voelde hij zich thuis. Hier dwaalde hij rond, lijdde een ruig leven en paarde met lokale merries die hij tegenkwam. En zo is de centaur geboren..

Zoals je ziet, Griekse mythologie is 1 en al sex, drugs en rock & roll.. maar daarnaast is het ook vol eye-openers en rijke informatie. Die dingen gaan kennelijk samen, haha..


Goed, terug naar Pelion, want naast de mythologische achtergrond dat het schiereiland heeft, staat Pelion vooral bekend als "hiking mecca", oftewel, een wandelparadijs. Zo'n 1000 jaar geleden hadden zich enkele kloosters en kleine dorpjes gevestigd rondom de kust van het schiereiland. Om transport van goederen, stenen en informatie mogelijk te maken in dit berggebied, hadden de monniken en lokale mensen het idee om paden aan te leggen. Want naast de rijke geschiedenis, is Pelion vooral rijk aan een dichte natuur en veel steen, en vaste paden waren dus nodig. En zo ontstond de "kalderimi", letterlijk vertaald; "ezelspaden". Na vele jaren mondde dit project uit in een intens netwerk van paden. En je moet je voorstellen dat de lokale werklui dat eigenhandig elke losse steen zelf hebben neergezet. Ik heb inmiddels enkele van deze paden bewandeld, en je weet soms niet wat voor werk erachter zit. Er zijn wat foto's, maar dat geeft de indruk niet denk ik.

In ieder geval, de kalderimi dus, een wandelparadijs.. en mijn reden om hier naartoe te gaan. De eerste 10-12 dagen dat ik hier was heb ik op een camping gestaan, en de tijd is daar voorbij gevlogen. Ik weet werkelijk niet meer wat ik precies gedaan heb met die tijd, maar wat ik nog wel weet is dat ik op 1 van mijn wandelingen, op een bepaald punt bij een dorpje aankwam..

Dat klonk heel sprookjesachtig, maar het ging zo; ik liep dus over zo'n kalderimi-pad, bergopwaarts, en op een bepaald punt kwam dat pad uit aan de start van een dorpje, en op 't einde van dat pad zaten 3 mensen, 2 mannen en een vrouw. Het was nog 's ochtends, dus bij het voorbijlopen zei ik "kaliméra", oftewel, goedemorgen. Ze zeiden kaliméra terug, en babbelden rustig verder. Ik dacht dat ze het tegen ellkaar hadden, maar toen ik wat verder was doorgelopen riep de vrouw: "hellooooo".. en kwam naar me toe. Ze vroeg een aantal dingen over waar ik vandaan kwam etc.. en toen vertelde ze zelf dat ze soms aan 'woofing' doet (www.wwoof.net). Dit is een soort uitwisselingsproject, waarbij mensen een plek, land of regio kunnen kiezen om wat werk te verrichten, en in ruil daarvoor krijgen ze onderdak en eten. Die persoon kan er wat ervaring op doen zeg maar. Het werk betreft werken in de tuin, en in het speciaal de organische tuinen. Organisch wil zeggen dat de planten (groente, fruit etc.) er op een natuurlijke manier groeien, zonder chemicaliën en/of hulpstoffen. Normaal gesproken meld die persoon zich aan via de site, en gaat er een hele procedure aan vooraf. In mijn geval ben ik eigenlijk letterlijk van de straat geplukt, en stond ik niet veel later het onkruid te wieden:p

Zo lopen de beste dingen natuurlijk. De vrouw in kwestie heet Alexandra, een hele lieve en wijze vrouw.. Ze is Griekse van origine, maar heeft veel van de wereld gezien en ook vele jaren in India gewoond en les gegeven. Ze komt eigenlijk van een kant met informatie waar ik tot zover nog niet veel mee in aanraking ben geweest.

Naast dat haar tuin volledig organisch is, is Alexandra zelf al zo'n 40 jaar vegetariër. De "woofers" die ze over de vloer heeft, eten tijdens hun verblijf dus ook vegetarisch. En als het voorkomt dat er zelf gekookt moet worden, dan is er geen discussie over vlees en vis; hier wordt vegetarisch gegeten, en met respect voor het eten zelf. Maar 1 en 1 = 2, ik ben inmiddels zo'n 5 weken verder, en dus 5 weken geen vlees en vis gegeten. Maar wat ik het meest wil benadrukken is het organische eten zelf.. Vrijwel alles wat ik gegeten heb is op een natuurlijke manier verbouwd, met alleen de elementen als bron van energie, en ik moet zeggen, je proeft echt een andere kracht in dit eten. De energie in je lijf houd langer aan, en de smaak.. ooh, de smaak is soms zo goed. En ik zie dat Alexandra hier echt kijk op heeft. Zo kwam het ter sprake dat ik geen gesmolten kaas mag hebben, is wel zo handig voor haar om te weten natuurlijk. Gesmolten kaas is iets wat m'n maag gewoon niet kan hebben, en mocht het toch gebeuren, dan kan ik vaak alvast op bed gaan liggen. Dit is wat ik tot zover altijd gedacht heb; gesmolten kaas is out of the question. Nou, ik kan je vertellen.. ik heb gesmolten kaas gegeten, en niet 1x.. maar met regelmaat. Ze vertelde me dat m'n maag moeite heeft met de stroperigheid dat gesmolten kaas vaak heeft, die slierten weet je wel. Er zijn dus kazen die gewoon vloeibaar worden bij het smelten, meer waterig dus. Dit zijn 'harde kazen', feta is zo'n voorbeeld. Die geelgoude kazen die over de pizza gaat bijv., is zo vaak geconcentreerd is het proces, dat het tijdens het verhitten niet verder smelt dan dikke stroop.

Dus papsie, er zijn mogelijkheden! (m'n vader heeft het ook). En zo heb ik meerdere inzichten opgedaan, ook binnen andere thema's.


Afijn, ik heb vooral het hier heel erg naar m'n zin gehad. Naast de "woofers", heeft Alexandra ook een vaste tuinman; Freddy. En de man van Alexandra is ook nog zo'n 2 weken hier geweest. ((Even terzijde, haar man en dochter wonen in Engeland, en in de zomer is Alexandra in Griekenland met haar tuin, en in de winter zijn ze samen in Engeland.)) - We zijn dus een mooie periode met z'n 4e in de tuin aan de slag gegaan. In die tijd hebben we muren gebouwd (kalderimi-style!), een volleybalveld, een tafeltennistafel en van alles in en rondom de tuin om het leefbaar en esthetisch goed te maken. En dan na een lange, hete dag opfrissen in de zee en 's avonds over het dal heen kijken met heerlijk eten en wijn. Dat zijn de momenten natuurlijk.

En zo ben ik hier wat langer gebleven. Bij m'n vertrek zeiden ze dat ik ze zou gaan missen als ik weer in m'n tentje zit, en het regent buiten.. Nou, daar konden ze nog wel eens gelijk in krijgen, haha!

Ik heb hier een paar fantastische weken gehad, en die neem ik mee. De volgende bestemming is in zicht, en geef ik in het volgende verhaal.. tot dan!!

Kevin

PS. - de foto's moeten nog even op zich laten wachten, hebben jullie iets om naar uit te kijken, haha!

Reacties

Reacties

Chris

Wat een enorm leuk verhaal Kevin! Ik vind niet alles even interessant, maar door jouw manier van schrijven weet je toch mijn aandacht vast te houden. De wilde kant van de Griekse mythologie spreekt mij trouwens enorm aan en het zou leuk zijn als je daar het zwaartepunt op legt in je volgende verhaal. :)
Verder merk ik dat het enthousiasme van je verhalen afdruipt, wat hopelijk betekent dat je het enorm naar je zin hebt gehad en waarschijnlijk dat je met volle teugen gaat genieten van wat er nog komen gaat!

Succes!
Liefs, Chris

annet stoop

Jij ga vast nog wel eens een boek schrijven. Want dat kan je. Wat een gezellig verhaal. Straks samen met je vader een biologisch groenten tuin. Jij weet hoe het moet. Nou geniet maar heerlijk verder. Groetjes, De Stoopies

Els Ranzijn

Beste Kevin,

Wat een mooi verhaal!
Ik zou zo met je willen ruilen, zo lekker op zo'n mooi grieks eiland lekker in de aarde zitten wroeten en op de koop toe heerlijk eten met gezellige mensen erbij!
Geniet er maar lekker van en we kijken uit naar je volgende avontuur!
Afz Hans, Els en Max

pap

Ha, die Kevin,
Ik had je "heerlijke" verhaal al gelezen maar was nog even niet aan een reactie toegekomen. Je begrijpt natuurlijk dat we als eerste, wanneer je thuiskomt, een lekkere vegetarische Griekse maaltijd gaan genieten met gesmolten kaas. Ik heb er nu al zin in.
En wat is het weer een rijke ervaring voor je geweest. En fantastisch om zulke fijne mensen te ontmoeten, hun ervaringen te mogen delen en gast te zijn in hun woonomgeving.
Ik kijk uit naar de foto's en je volgende verhaal. Blijf lekker genieten.

Papsie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!